Bodø Håndballklubb ble stiftet i 1953, og er Bodøs håndball-flaggskip. Klubben spilte i eliteserien i håndball for menn fra 2007 til 2010 og igjen fra 2012. Klubben spiller sine hjemmekamper i Bodø Spektrum. I 2014 ble det 3 x sølv, som er historisk bra!
I klubbens verdier heter det at BHK skal vise glede og positive holdninger på og utenfor banen og se muligheter, ikke begrensninger. I BHK stiller de opp for hverandre og vet at innsats
gir resultater.
Det er noe Nordland Betong stiller seg helhjertet bak. Vi har vært sponsor i en årrekke, og bidrar fortsatt slik at bodøværingene kan få håndballfester i Spektrum.
«BHK er utrolig stolte av at Nordland Betong er sponsor i klubben. Nordland Betong fremstår for oss som en Bauta og en solid bedrift, og BHK har et betong-forsvar med Børge i spissen »
Markedssjef i BHK, Bjørn Heitmann
Fotballklubben Bodø/Glimt ble stiftet i 1916. Fotballen ble introdusert relativt sent i Bodø. Nabobyer som Narvik og Mo hadde stiftet sine klubber tidligere. Men i 1916 fikk Bodø sitt fotballag da fotballklubben Glimt ble stiftet.
Glimt var også klubbens navn i mange år, men det viste seg at en klubb i Orkdal allerede hadde navnet «Glimt» og dermed måtte klubben legge til «Bodø». Av denne grunn kaller mange bodøværinger Bodø/Glimt fortsatt bare for Glimt.
Kvartfinalekampen mot Viking i 1975 samlet 12 041 tilskuere på Aspmyra stadion i en by som da hadde knappe 30 000 innbyggere. Tilskuertallet er fortsatt det største på noe idrettsarrangement i Nord-Norge den dag i dag.
Nordland Betong har i en årrekke støttet Glimt, både gjennom 22-gruppen, og ulike sponsorater. Dagens avtalenivå tilsvarer Ambassadør, og vi har i tillegg et rullerende reklameskilt på Aspmyra.
«Salten» var et av tre skip som ble kontrahert på den tiden. Som flaggskip for Salten Dampskipselskab ble det ikke spart på noe. Trosvik Verft som bygget mange skip, betraktet Salten som «juvelen» av de skip som gikk fra verftet. Den ble bygget mye over samme lest som de større Italiabåtene som senere kom i hurtigruten. Her skulle også Salten få sin debut.
Rett fra verftet gikk den inn som avløser i rute fra Bergen til Kirkenes. Som passasjerskip er det i denne ruten skipet har hatt det meste av sin tjeneste, men den gikk også på kortere ruter i Nord-Norge. I en periode gikk den med turister til Svalbard, for så å bli til skoleskip i en lang periode frem til 1995.
Da skipets dager så ut til å ende, var det at veteranbåtentusiastene i Stavanger våknet, i det skipet var i ferd med å bli solgt ut av landet. I dag seiler Gamle Salten for Rederiet Saltens AS, og ligger igjen i Bodø. En tur med Gamle Salten er som å være på Hurtigruten for 50 år siden med all den stas og miljø som den gang preget reisen.
Gamle Salten representerer nord-norges kystkultur på en fantastisk måte. Når ideen om å bringe Gamle Salten tilbake til Bodø ble lansert ønsket Nordland Betong å bidra til realisering av prosjektet.